20 de maig, 2022

SEGUIM ENDAVANT! 20.05.2022


Hola Famílies!

Els dies van passant i estem molt emocionats per presentar la nostra gran obra de teatre: SOPA DE PEDRA! que estrenarem el dilluns 23 de maig, primer, pels nostres Companys d'EP3 I EP5  i, després el divendres 27 de maig pels nostres familiars! Tenim moltes ganes!

Estem assajant la "Cantata" que portarem a terme el 18 de juny amb la resta de cursos de 4t de Primària de les altres escoles del poble. Serà una gran actuació!


Pel que fa al nostre projecte: Una gota, una vida! Continuem avançant a passes agegantades! 


Ja tenim oberta la web per inscriure'ns com a donant de sang a la campanya que farem a la fusteria de l'escola l'1 de juny. Aquesta, durarà tot el dia i és per això que hem organitzat grups de Companys i horaris específics per poder atendre adequadament a tota la gent que vingui a col·laborar amb nosaltres.

Us deixem l'enllaç on es pot accedir per reservar l'hora d'assistència i us demanem la vostra col·laboració en la difusió de la nostra campanya entre els familiars, amics, coneguts, etc.


Nosaltres sortirem a penjar cartells pel poble i voltants. De moment estem esperant que des del Banc de sang i teixits ens els enviïn, però vosaltres ja podeu fer corre la veu! Gràcies, famílies per la vostra ajuda! Entre tots arribarem a fer una bona campanya de donació de sang!

Ja tenim força assimilats els conceptes teòrics sobre la sang i les seves característiques. No obstant això, ens hem posat a treballar sobre les malalties de la sang per ampliar els nostres coneixements. Ens hem dividit en grups de treball i hem començat a fer la recerca d'informació.







Amb uns Kahoot sobre la sang hem pogut acabar de reordenar i d'assegurar els nostres coneixements! Ens ho hem passat molt bé!





Aquestes són algunes de les malalties que estem investigant i aprenent:
1. Leucèmia
2. Trombosi
3. Angina de pit
4. Varius
5. Arterioesclerosi
6. Infart
7. Hemofília
8. Anèmia
9. Hipertensió

Ja tenim recopilada la informació i traspassada a un mural de treball. Actualment, estem preparant i assajant la presentació oral que farem davant dels Companys al llarg de la setmana vinent.





Paral·lelament, aquesta part del projecte ens hem posat a aprendre l'aparell circulatori. 




Primer, a partir d'una introducció hem après quina és la funció de l'aparell circulatori, de què està format, quin és l'òrgan responsable de fer que la sang circuli per tot el cos, quina és l'artèria més important que tenim i la seva funció, què transporta la sang, què vol dir que el viatge de la sang és circulatori, quin és l'òrgan responsable d'oxigenar la sang i així poder tornar-la al cor, alguns aspectes que fan que el nostre aparell circulatori funcioni correctament i alguna curiositat com per exemple quant mesuren totes les venes i artèries del nostre cos juntes, entre d'altres moltes coses.







A partir de tota aquesta feina i recerca hem estat parlant a la classe i, entre tots hem elaborat un esquema de l'aparell circulatori que ens ha permès ordenar tots aquests aprenentatges.




Un cop après conceptes rellevants de l'aparell circulatori ens hem centrat en l'òrgan principal que fa que tot aquest procés sigui possible dins del nostre cos: el cor. 

Amb parelles hem portat a terme una recerca d'informació i hem après que el cor Gràcies al seu moviment de contracció i dilatació, fa circular la sang pels vasos sanguinis. 



La seva funció és bombar la sang interrompudament i a gran velocitat. Per bombar la sang, el cor es contreu i es dilata rítmicament. 

La successió d'una contracció i una dilatació constitueix un batec. En un minut, el cor batega unes 70 vegades.

Té quatre cavitats: les dues superiors s'anomenen aurícules i els dos inferiors ventricles.



La sang entra per les aurícules, passa als ventricles, i aquests l'expulsen amb força cap a l'exterior. També hem après que durant aquest procés el cor es mou en dues fases: la sístole que és la fase de contracció del cor on la sang és bombejada cap als vasos sanguinis i la diàstole que és la fase de relaxació que permet que la sang entri al cor.



A més a més, hem pogut comprovar en primera persona com el nostre cor s'activa davant una demanda de sang produïda per un esforç físic.

Hem controlat les nostres pulsacions en repòs i posteriorment les hem comptabilitzat després de fer una activitat física més o menys intensa. Després hem analitzat les diferències tots plegats a classe. Ha estat divertit i al mateix temps esgotador!







Un cop ben clar la funció del cor hem treballat el recorregut de la sang pel nostre cos i hem après que en el cos hi ha dos circuits sanguinis diferents, el pulmonar i el general.

• En el circuit pulmonar, la sang va del cor als pulmons, i dels pulmons al cor.

Als pulmons, la sang expulsa el diòxid de carboni i absorbeix l'oxigen de l'aire.

• En el circuit general, la sang va del cor cap a les diferents parts del cor (cap, extremitats, intestins, ronyons, etc.) i torna de nou al cor.

En el circuit general, la sang proporciona substàncies nutritives i oxigen a les cèl·lules. Les cèl·lules transformen aquestes substàncies en energia, i generen substàncies residuals i diòxid de carboni que aboquen a la sang, la qual s'encarregarà d'expulsar-les del cor.

Ara estem reforçant tots aquests conceptes teòrics a partir d'exercicis pràctics i  aprenent i interioritzant alguns conceptes importants de la sang i l'aparell circulatori.

L'estefania  ens ha recordat que cal  començar a estudiar perquè el pròxim dilluns 30 de maig farem la prova d'avaluació de la sang i l'aparell circulatori.

Estem ben enfeinats i les setmanes passen ben de pressa, però nosaltres continuem de valent!

Molt bon cap de setmana Tramuntana!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.