21 de gener, 2022

TORNEM A L'ESCOLA...TRAMUNTANA! 21.01.2022


Benvinguts de nou al blog de Tramuntana.

Ja hem tornat de les vacances de Nadal i malgrat que no hem pogut gaudir un altre any, a causa de la Covid, d'un Nadal relaxat esperem no haver perdut la il·lusió i la màgia durant aquests dies i haver pogut compartir, almenys amb la família més propera, bons moments i bones estones en persona o a través de les famoses videotrucades que han estat les protagonistes de les nostres festes.

En entrar a la classe ens vam trobar amb uns regals que els Reis Mags de l'Orient ens van deixar a l'escola Tabor pels nens i nenes de Tramuntana.



El temps no s'atura i passa molt de pressa. Ja ens trobem a la segona avaluació d'aquest curs a Tramuntana i hem de continuar avançant plegats i, sobretot amb les mateixes forces que el primer dia.

Així que, amb les piles carregades hem recordat alguns continguts ja treballats anteriorment del nostre projecte i hem continuat ampliant la nostra motxilla d'aprenentatges amb nous coneixements.

Recordem que abans de marxar de Vacances de Nadal vam deixar obert el nostre Projecte Ai, quin refredat!, que abasta tot el que fa referència a l'aparell respiratori.

Vam quedar-nos preparant les exposicions sobre les diferents malalties de l'aparell respiratori. Aquelles que prèviament havíem estat investigant i elaborant tota la informació amb el nostre grup de treball.

Així que, una altra vegada posats en marxa hem presentat les exposicions de les diferents malalties davant els nostres companys/es.

1. PNEUMÒNIA


2. BRONQUITIS


3. FARINGITIS


4. TUBERCULOSI


5. AMIGDALITIS


6. RINITIS


7. ASMA


8. PLEURITIS


Les hem gravat i, a continuació les hem vist a l'aula. D'aquesta manera hem pogut observar, analitzar i comparar com hem evolucionant positivament respecte a les primeres exposicions que vam fer del primer projecte a Tramuntana.

Hem millorat la nostra expressió oral en públic. Sobretot ha estat molt més clara i entenedora i es nota que estem avançant els nostres coneixements i aprenentatges.

L'Estefania ens ha comentat que el canvi  que ha observat des del primer trimestre és molt positiu perquè "TOTS" hem estat molt més capaços de buscar autònomament la informació, de seleccionar la més important i, sobretot d'acabar elaborant una bona explicació.









També, hem estat agafant, primer individualment, apunts sobre les explicacions que escoltàvem dels nostres companys/es i seguidament, tots junts, hem acabat elaborant una definició definitiva i conjunta de cadascuna de les malalties.



Tot aquest treball ens ha servit a tots per entendre, conèixer i aprendre totes les malalties que hem treballat de l'Aparell respiratori. Ara sí que podem dir que TOTS som EXPERTS en totes les malalties treballades de l'Aparell Respiratori.

Finalment, hem tancat aquest apartat del projecte amb una petita prova. Els resultats obtinguts han estat molt bons! Estem molt contents!



Hem aprofitat una de les estones de lectura a l'aula per continuar aprenent dins del nostre projecte i hem llegit conjuntament un text sota el títol: Refredat o constipat.

 Amb aquest hem aprofitat per  aprendre, treballar  i ampliar el  nostre vocabulari i, alhora reforçar  la  nostra comprensió lectora i oral.


La nostra companya Jana ens ha portat un conte: Ens vacunem? L'Estefania ens l'ha llegit. Ens agrada escoltar contes.

Hem après la diferència entre un microbi, un bacteri i un virus. A continuació hem deixat volar la nostra imaginació i des de l'àrea d'educació visual i plàstica els hem volgut representar amb plastilina.








També, hem continuat fent feina i hem tornat a repassar els òrgans que intervenen a l'aparell respiratori i les funcions que fan amb un altre vídeo sobre la sèrie "La vida es así". 

Hem tornat a veure el procés de respiració i el recorregut que fa l'aire pel nostre cos.


Ja comencem a tenir més clares i interioritzades algunes paraules claus d'aquest projecte: diafragma, diòxid de carboni, oxigen, bronquíols, alvèols, intercanvi de gasos, etc. A poc a poc les estem integrant en el nostre lèxic.



Encara seguirem treballant i aprenent moltes coses sobre el nostre aparell respiratori, però sobretot ens anirem preparant per superar "l'escape room" que portarem a terme com a repte final del Projecte.

Un cop hem  tornat a repassar tota la teoria i per acabar d'entendre molt millor tot el procés de respiració i els diferents òrgans que en ell intervenen hem portat a terme a l'aula una pràctica. 

Per grups hem experimentat amb uns pulmons de xai.

Abans, hem plantejat a l'aula diferents hipòtesis i hem fet petites prediccions sobre com executaríem aquest procés.

Així que, amb bata, guants i amb moltes ganes de començar, hem experimentat en primera persona com és l'aparell respiratori.


Primer, l'Estefania ens ha explicat quins serien els processos a observar i ens ha dit que havíem d'estar molt atents i concentrats per poder veure molt bé tot el que hem estat treballant aquests dies.

Ben preparats hem començat a observar la part externa: Com eren els pulmons, quines parts el formaven, quin tacte tenien. També, la pleura, una capa transparent que tenim als pulmons i ens ajuda a subjectar-los amb les costelles.


A continuació, també hem experimentat el procés de respiració. Amb l'ajuda d'una palleta hem bufat per la tràquea i hem comprovat com s'inflaven els pulmons.

Malgrat que alguns dels pulmons tenien petits forats a la tràquea, hem pogut veure perfectament com s'inflaven i es desinflaven quan entrava i sortia l'aire. Espectacular!




Per completar la nostra experimentació, hem analitzat la part interna. Hem fet un tall a la tràquea i hem vist com era per dins. També les ramificacions dels bronquis.








Finalment, hem agafat el pulmó i hem fet un tall per observar el seu interior. D'aquesta manera hem descobert la gran quantitat de bronquíols que hi ha.






Ha sigut un aprenentatge molt enriquidor. Podem assegurar que ja tenim molt clar com és la respiració en el nostre cos i com actuen els diferents òrgans en aquest procés.

La setmana vinent començarem a parlar sobre els medicaments i els diferents invents o avenços científics que han ajudat a la humanitat a millorar la seva eficàcia davant les malalties.

Fins aquí la nostra entrada! Continuem aprenent i investigant Tramuntana!

Molt bon cap de setmana!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.